כתבתם עבודה נהדרת, השקעתם שעות רבות בקריאת מאמרים וכתיבת פסקאות, ואז הגיע החלק האחרון, הכי קל ופשוט – כתיבת ביבליוגרפיה! אז זהו ש… פחות…
למה כ"כ קשה לכתוב ביבליוגרפיה?
כתיבת ביבליוגרפיה עשויה להיות מתישה עבור חלקנו כי היא דורשת ירידה לפרטים טכניים ועמידה בכללים נוקשים. עבודה על ביבליוגרפיה יכולה לקחת שעות רבות, מה שיוצר תסכול אדיר כי בדיוק הדד-ליין הגיע. או כי היתה לנו כבר תחושה שזהו, זה נגמר. ואם תהיתם אז כן, יש מי שבודק את זה.
אז איך מתמודדים עם ביבליוגרפיה בצורה הכי יעילה ומהירה שיש?
התשובה שלי: נותנים לה יחס כבר בתחילת הכתיבה.
מה הקשר בין בניית ספריית מאמרים לביבליוגרפיה?
הכל מתחיל בניהול נכון של ספריית המאמרים שלנו. איפה אתם שומרים את כל המאמרים שהורדתם? האם יש סדר מסוים שבו אתם שומרים אותם? בעבר סטודנטים היו מדפיסים את המאמרים, מתייקים בקלסרים המתאימים, מסמנים הערות לאורך השוליים וממרקרים בשלל צבעים את הטקסט. כיף להם!
היום אנחנו מורידים את המאמר ישירות מהאינטרנט ונותנים לו ללכת לאיבוד בין שלל התיקיות במחשב שלנו…
ואז כשאנחנו זקוקים לו שוב?
אממ הולכים ומורידים אותו שוב…
אז מה עושים? איך מתמודדים עם כמות המאמרים?
בדיוק בשביל זה יש כמה תוכנות נהדרות לניהול רפרנסים ובניית ספריית מאמרים, כגון: EndNote, Zotero, RefWorks, Mendeley ועוד. חלק מהתוכנות הן חינמיות וחלקן בתשלום. יש אוניברסיטאות שמאפשרות גישה ללא תשלום לסטודנטים שלהן לאחת מהתוכנות והן גם בדר"כ עושות קורסים זריזים וחינמיים לשימוש בתוכנה הספציפית שהן רכשו (זה מה שנקרא: אוצרות שניתן למצוא באתר הספרייה!). היתרון: מדובר בתוכנות מסודרות ומאורגנות. החיסרון: אם עברתם אוניברסיטה או אם אין לכם גישה לרשת ה-VPN של האוניברסיטה כשאתם בבית – תמצאו את עצמכם בבעיה.
לכן, אפשרות נוספת היא לעבוד מראש עם תוכנות חינמיות. אני אישית אוהבת את תוכנת Mendeley שיצאה לא מזמן עם גרסה חדשה שמאפשרת ניהול נוח של המאמרים, כולל סימון הערות בתוך המאמרים (ממש כמו פעם – רק משוכלל יותר ועם מלא צבעים לבחירה!), עבודה עם "מחברת" שמלווה את קריאת המאמרים, תיוגים של המאמרים לפי נושאים וגם שיתוף מאמרים עם משתמשים נוספים.
אז איך זה עוזר לי?
לכל תוכנה לניהול רפרנסים יש תוסף המאפשר הכנסה מסודרת של רפרנסים בגוף העבודה תוך כדי תהליך הכתיבה. כך, תוך כדי כתיבה ניתן כבר להזין בצורה מסודרת ותקנית את הרפרנסים הדרושים והתוכנה אוטומטית מזינה את הרפרנס בצורה הנדרשת לפי כללי הציטוט שבחרתם מראש (לדוג' כללי ציטוט של ה-APA, שיקגו וכו'). כך עובדים מסודר לאורך כל הכתיבה. כשמגיע שלב הכנסת הביבליוגרפיה, בוחרים "הכנס ביבליוגרפיה" והתוכנה מזינה בלחיצת כפתור את כל הרפרנסים שהשתמשתם בהם לאורך העבודה, מסודרים לפי דרישות כללי הציטוט. וואו!
הזנתם ביבליוגרפיה לפי כללי ה-APA ועכשיו הבנתם שאתם צריכים להזין לפי כללי שיקגו? אין בעיה, שנו את ההגדרה בתוכנה ובלחיצת כפתור תקבלו את הביבליוגרפיה מסודרת לפי הכללים החדשים.
החלטתם להוריד פסקה ואיתה ירדו כמה רפרנסים שלא מופיעים יותר בגוף הטקסט? אין בעיה, לחצו על עדכון הרפרנסים ומיד הביבליוגרפיה תתעדכן בהתאם.
מדהים לא?
שלכם ושלכן ❤
כנרת
** הערה חשובה: גם תוכנות לפעמים טועות. לאחר הכנסת הביבליוגרפיה שווה לעבור ולהציץ שאכן כל הרפרנסים נכנסו כמו שרציתם…